« 中3の英会話授業より | メイン | 中学1年生 家庭科被服製作×英語(研究授業) »

中学2年生の授業より

20180213-0.jpg
 この授業では、生徒がペアで道案内の練習をしました。街で道に迷った時の言い方をペアで練習することから始めました。そして、片方の生徒にはニューヨークかロンドンの地図が配られました。もう片方の生徒には、街の中で行きたい場所のリストが配られました。こうすることで、1人が尋ねる練習、もう1人が行き方を教える練習ができます。
20180213-1.jpg場所のリストと地図と、ペアの生徒が持っているものがそれぞれ違うので、このタスクを完成させるには、協力し、また注意深くやりとりを続けなければなりません。


20180213-2.jpg20180213-3.jpg
20180213-4.jpg20180213-5.jpg
  このような形式の授業は、活動のやり方自体は単純明確ですが、いくつか伝えておきたい点があります。まず1つ目は、これらの地図は日常的にネイティブ・スピーカーが使用しているものを使ったということです。外国で使われているものを教材として使うということは、生徒の自信を育てることに大いに役立ちます。なぜなら、ネイティブ・スピーカーが実際に使っているものと全く同じなのですから。2つ目は、全員が英語を使って参加できるよう、使うフォームの形やフレーズを特に制限しなかったことです。生徒の英語のレベルに応じて、さまざまな言い方、表現の仕方をしてよいことにしました。そして3つ目に、この授業は、英語が生徒にとってどのように役に立つのかを感じる実践的な例となりました。このことは、一見、生徒の日常生活とはかけ離れたところにありそうな英語への興味関心を引きつけることにもつながります。
  練習を通して、多くの生徒がタスクをこなすことを楽しんでいました。英語学習がある程度進んでいる生徒は、「地下鉄の駅から次の最寄り駅まで歩く。」など、より複雑でさまざまな行き方を表現しようとしていました。あまり英語を得意としていない生徒も、「電車を乗り換える。」、「○つ目の駅まで乗る。」等、一緒に練習したやり取りのフレーズを使って取り組んでいました。どちらの場合においても、自分たちの英語を、それぞれの地図を使って表現できる状況と上手く合わせることが求められます。
  同時に、この授業では、どのペアが最初に終わるのかも競い合いました。早く終わった生徒には、特別課題として追加のタスクが与えられました。街で道に迷った時の短い会話のやり取りをつくるというものでした。これは、どんな語彙や言い方を前の活動で使ったのかを思い出させ、より洗練された英語の会話ができるよう導くことにつながります。
  In this lesson, the students worked with one-another in pairs to practice giving directions. The lesson begins with a practice dialog to introduce the idea of being lost in the city. Then the students are given maps of either New York or London. Their partner is given a list of places they want to go in that city. The students can then practice asking for and giving directions. Because the list of places and map are held by different students, the students must cooperate and communicate carefully to be successful.
  This style of lesson, while simple, highlights a few important points. One, the maps are those used by every day English speakers. Using foreign materials can help to build confidence because the students are using the same materials as native speakers. Two, by allowing for a very free form of communication students of varying levels can participate using a variety of English. And three, it is a practical example of how English can be useful to the students. This promotes interest in English which can often seem too far removed from the students’ daily lives.
  In practice, many of the students enjoyed the task. Higher level students could attempt more complex and varied directions. Such as leaving the subway station to walk to a closer station. Lower level students could communicate using those phrases that were practiced in the dialog: changing trains, riding for x number of stops, etc. In both cases, students had to adapt their English to fit the unique situations that their different maps provided.
  This lesson also included a fast-finisher activity. Especially fast students were given an additional task. This was to create a short dialog about being lost in the city. This allows the students to think about what kind of language they used in the previous activity and apply that to a more formalized style of speaking.
(中高校ALT カイル・フランクリン)