« 【中高英語科より】第1回 授業研究大会 ③ | メイン | Hello from GKS! »

中学1年生の授業より

20180115-0.jpg
 はじめまして、キャサリンです。私は、ALTとしてニュージーランドから来て、中学1年生を教えています。年末に生徒たちと取り組んだ授業について紹介します。


 まず、生徒が楽しめるクリスマスレッスンで、なおかつ、ニュージーランドのことも学べる授業を計画しました。授業は、「サンタのそりをひっぱる動物は?」「クリスマスツリーのてっぺんによく飾られるデコレーションは?」など、クリスマスに関するクイズから始まりました。そして、いわゆる「クリスマス」と、ニュージーランドのクリスマスの違いをプレゼンテーション形式で教えました。

20180115-1.jpg

 その後、生徒たちを4~5人から成る10のグループに分けました。最初の5グループはカードゲームを、残りの5グループはワードサーチ(単語探し)をしました。10分後、交代しました。
 カードゲームもワードサーチも両方、授業の始めに出てきたものを使います。

20180115-2.jpg

 カードゲームは、1セット24枚で、5セット作りました。1グループに1セットずつ配られ、カードは、グループ内でメンバーに分けられます。グループで1人の生徒が最初のカードを机の上に置き、カードに書かれた英語の質問を大きな声で読みます。次に、その質問に対する答えが書かれたカードを持っている生徒が、そのカードを机の上に置き、同じように次の質問を読みます。このゲームの目的は、カードを正しい順番につなげていくことです。

20180115-3.jpg

 この後、全員で3つめのアクティビティー、スーパーマリオのクリスマスクイズをしました。最初のグループが1つの数字をひき、今までに学習した内容に関する質問をされます。正しく答えられると、マリオがランダムに、ポイントをくれるか、差し引くか、他のグループに何ポイントかあげるかをします。もし、正しく答えられないと、他のチームが手を挙げて質問に答えることができます。どのグループにも順番が回ってきて、フランクリン先生が黒板に得点を記入してくれました。

 このように3つのアクティビティーを通して、情報のやり取りを繰り返しているうちに、生徒たちは新しい単語やフレーズを何度も何度も練習することができます。生徒たちは、アクティビティーそのものはもちろん、グループで答えを考え出すことにも楽しんで取り組んでいました。そして、確実に身についていたので、クイズでは、それぞれのグループでたくさんのポイントを獲得することが出来ていました。
 雲雀丘学園で、このように楽しんで学習できるアクティビティー教材をもっと作っていきたいと思います。

 Hello, I’m Catherine. I’m an Assistant Language Teacher from New Zealand, teaching first-year Junior students through to first-year Senior at Hibarigaoka Gakuen. For the last classes of 2017 with the first-year Junior students I wanted to do a fun, Christmas-themed lesson, and include some New Zealand Christmas fun-facts. The lesson started off with a presentation covering various aspects of Christmas, such as ‘what animal pulls Santa’s sleigh?’ ‘what decoration usually goes on top of the tree?’ and so on. Then, I taught the students the differences between a typical Christmas and a New Zealand Christmas.

 After the presentation, we divided the class into ten groups of 4 or 5. Five of the groups were given a card game, and the other five were given a word find. After ten minutes, they switched activities.

 Both the card game and word find used questions and answers that were shown during the presentation. For the card game, I created five sets of 24 cards. The groups were each given a deck, which was then divided between the group members. One member had the starting card, which they put down on the desk, then read the English question on the card out loud. The person with the answer card then put their card down, and read the next question. The goal of the game was to create a chain of cards in the right order.

 After this, the entire class participated in the third activity; a Super Mario-themed Christmas quiz! The first group picked a number, and were asked a question about the things they had learnt previously in the lesson. If they answered correctly, Mario randomly gave them points, deducted points, or allowed the group to take points from another group. If the team didn’t answer correctly, other teams could raise their hands and try to answer the question. Each group had a turn, with Mr Franklin keeping score on the board.

 By repeating the information throughout the three activities, the students could practice the new words and phrases multiple times. The students seemed excited about the activities and figuring out the answers with their group. They were also determined to remember the information so they could score points for their group in the quiz!

 I hope to create many more fun activities like this during my time at Hibari!

(中高校ALT キャサリン・ハーン)